Temmuz ayında en az 18 gazeteci haber takibi sırasında şiddete maruz kaldı

T24 Haber Merkezi

Temmuz ayında yaşanan basın özgürlüğü ihlallerini raporlaştıran CHP’nin gazeteci kökenli Eskişehir Milletvekili Utku Çakırözer, haber takibi yapan gazetecilere yönelik şiddete artışa dikkat çekerek, “Her ay uyarıyoruz lakin gazetecilere yönelik engelleme ve şiddet bitmiyor! Temmuz ayında da en az 18 gazeteci haber takibi sırasında şiddete maruz kaldı, darp edildi, haber yapmaları engellendi. Niçin? Gerçekler öğrenilmesin diye. Yapılan halkın haber alma hakkının, basın özgürlüğünün engellenmesidir” dedi.
 
CHP’li Utku Çakırözer Temmuz ayında yaşanan basın özgürlüğü ihlallerini hazırladığı Basın Özgürlüğü Raporu ile kamuoyuyla paylaştı.

Çakırözer’in hazırladığı raporda, gazetecilere yönelik artan şiddet ile RTÜK’ün televizyon kanallarına uyguladığı cezalar dikkat çekti.

Temmuz ayında, HDP milletvekili Ömer Faruk Gergerlioğlu için Sincan’da başlatılan Adalet nöbetini, Kadıköy’deki Suruç katliamı anmasını ve son olarak Konya’da bir aileden 7 kişinin öldürülmesi sonrasında kentlerdeki protesto şovlarını takip eden gazeteciler şiddete maruz kaldı, haber yapmaları engellendi.

RTÜK ise, Fox TV, KRT, TELE1, TV 100, Bloomberg HT  ve Halk TV’ye yayın durdurma ve idari para cezaları yağdırdı. Gazetelere milyonluk davalar açıldı. Kamu bankalarının ilan dağıtımını şeffaf biçimde açıklamayan iktidar, yabancı vakıflardan fon alan basın kuruluşlarını ise gaye gösterdi. Kamu yayıncılığı yapması gereken TRT idaresine yapılan partizan atamalar tartışma konusu oldu.

Karikatür için 11 ay 20 gün mahpus cezası

Çakırözer’in hazırladığı Temmuz ayı raporunda öne çıkan basın özgürlüğü ihlalleri şöyle:

  • Kozmik Gazetesi Haber Müdürü Cem Şimşek’e 2015 yılında Alman karikatüristlerce yayınlanan karikatürlere ait yapılan haber nedeniyle Cumhurbaşkanına hakaret cürmünden 11 ay 20 gün mahpus cezası verildi.

BirGün müellifi Güvenç Dağüstün, Bursa 3. Göz internet sitesi sahibi İrfan Aydın toplumsal medya paylaşımları münasebet gösterilerek gözaltına alınırken, Artı TV kameramanı Nazım Fayık, Özgür Gelecek muhabiri Taylan Öztaş ve Mezopotamya Ajansı muhabiri Enes Sezgin de gözaltına alındı. Mezopotamya Ajansı muhabiri Zeynep Durgut haberi nedeniyle tabire çağrıldı.

İlginizi Çekebilir;  Rusya Federal Uzay Ajansı başkanının danışmanı "vatana ihanet" kuşkusuyla tutuklandı

 

  • Tekirdağ Şarköy Kaymakamı, yazdığı haberler nedeniyle Şarköy Haber Gazetesi Sahibi ve DHA temsilcisi Nuri Çağlar‘a 1 ay vadeli uzaklaştırma kararı çıkarttırdı.

Suruç anmasında 8 gazeteciye plastik mermi ve biber gazı

  • Emniyet Genel Müdürlüğü’nün Nisan ayında yayınladığı hareketlerde ses ve imaj kaydı alınmasının önlenmesine ait genelge, Temmuz ayında da haber takibi yapan gazetecilerin engellenmesine münasebet yapıldı. HDP Kocaeli Milletvekili Ömer Faruk Gergerlioğlu için Sincan’da başlatılan Adalet Nöbeti’ni takip eden 3 muhabirin haber yapması engellendi, Kadıköy’de gerçekleştirilen Suruç anmasını takip eden 8 gazeteci polisin plastik mermileri, biber gazı ve fizikî müdahalesi ile karşı karşıya kaldı. 

  • Son olarak Konya’da 7 kişilik bir ailenin katledilmesi sonrasında İstanbul’da düzenlenen basın açıklamalarını izleyen gazeteciler bir kümenin sopalı saldırısına uğradı. Gözaltılar yaşandı.
  • Birgün müellifi Erk Acarer Berlin’deki meskeninde akına uğradı, hücum sonrasında tehdit edildi.

Bakan Soylu’dan 1 milyon liralık dava

  • İçişleri Bakanı Süleyman Soylu, Cumhuriyet Gazetesi’ne 1 milyon TL manevi tazminat talebiyle dava açtı. İçişleri Bakanı müşaviri Burak Gültekin yazısı nedeniyle Cumhuriyet Gazetesi müellifi Barış Terkoğlu’nu, toplumsal medya hesabı üzerinden tehdit etti.

  • Erişim pürüzleri Temmuz’da da devam etti. İçişleri Bakanı’nın bir yakınının devlete yaptığı ticaretten fahiş yarar sağladığı argümanları, iktidara yakın iş insanlarının yargılandığı FETÖ davaları, Uşak valisinin vatandaşı azarlamasına ait haberler, İzmir Vilayet Ulusal Eğitim Müdürü’nün kamu kaynaklarını yöntemsiz kullanmasına ait haberlerin de ortalarında olduğu onlarca habere erişim mahzuru getirilerek kamuoyunun haberdar olması engellendi

Cemo türküsüne ceza

  • RTÜK Temmuz ayında da televizyon kanallarına ceza yağdırdı. RTÜK Halk TV’de yayımlanan bir programda söylenen “Cemo” türküsünü “terör örgütü propagandası” sayarak Halk TV’ye 3 sefer program durdurma cezası ve idari para cezası verdi. Tele1’e de 4 farklı para cezası verilirken, FOX TV, KRT, TV100 ve Bloomberg HT’ye de idari para cezaları verildi.
İlginizi Çekebilir;  ATV Müge Anlı canlı izle bugünkü program! Youtube Müge Anlı HD canlı yayın izle! 9 Kasım Salı 2021 Müge Anlı son kısımda ne oldu?

Demirören kümesine verilen kredi

  • Kamu bankaları eliyle ve şişirilmiş tiraj sayıları kullanılarak iktidar yanlısı medyaya aktarılan kamu kaynakları ve Doğan Kümesi yayın organlarının satın alınması için Demirören Kümesine Ziraat Bankası’ndan aktarılan 750 milyon dolar kredinin akıbeti halktan gizlenirken, yurtdışından ve yabancı vakıflardan fon alan medya kuruluşları iktidar tarafından maksada kondu.
  • TRT idaresine yapılan siyasi atamalar, AKP devrinde objektif kamu yayıncılığından, tarafsızlıktan sapmayı daha da derinleştirdi.

“Haber alma hakkımız engelleniyor”

Her ay tertipli olarak yayınladığı basın özgürlüğü ihlallerine dikkat çeken Çakırözer, Türkiye’de basın özgürlüğü ihlallerinin artarak devam ettiğini söyledi. Çakırözer, “Neredeyse her raporumuzda ülkede gazeteciler gözaltına alınıyor, haber takibi sırasında engelleniyor, şiddete maruz bırakılıyor. Televizyon kanallarına türkü söyledin diye karartma geliyor.

Gazetelere milyonluk davalar açılıyor. İktidar yetkilileri, yakınları ve bürokratlarının yolsuzluk usulsüzlük, vazifesi suiistimal haberlerinin tümüne erişim pürüzü getiriliyor. Gaye alınan halkın haber alma hakkıdır, gerçekleri öğrenme özgürlüğüdür, basın özgürlüğüdür” dedi.

 

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.